Projektin takana: Kahvikiihdytys

Kahvikiihdytykset saivat alkunsa viime syksynä ja niistä tuli nopeasti suosittu ja helposti monistettavissa oleva konsepti ja vajaassa vuodessa on  järjestetytty jo kahdeksan Kahvikiihdystystä.  Aiheet  käsittelivät laajasti ajankohtaisia asioita aina toimittajan huomion herättämisestä rekrytointiin, iOt:hen ja hyvinvointiteknologian hyödyntämiseen, rautaisten asiantuntijoiden johdolla. Mistä oikein on kyse?

Tilaisuus on luonteeltaan hyvin rento. Hyvää kahvia ja sämpylää, tiukat ja lyhyet alustukset eri (yritysten) näkökulmista tietyn aihe-alueen piiriistä.

Kahvikiihdyksistä saa paljon ajateltavaa, vaikka käsiteltävä aihe ei välttämättä omaan osaamiseen tai mielenkiintoihin suoraan osuisikaan.

Kahvikiihdytysten parasta antia on ehdottomasti alustusten perään järjestettävä paneelikeskustelu. Aikaa on varattu reilusti, ja yleisö saa paneelin aikana haastaa kaikki alustukseen osallistujat tiukoilla kysymyksillä. Sinänsä harvinainen ja herkullinen konsepti, sillä yleensä kysymyksiin vastataan aina oman esityksen perään, omasta näkökulmasta. Nyt kerralla voi saada vastauksia usealta eri asiantuntijalta, kaikki eri kantilta katsottuna.  Yleisön osallistuminen keskusteluun on ollut ihailtavan aktiivista, ja panelisteja on haastettu tiukoillakin aihealueeseen kuuluvilla kysymyksillä.

Mutta miltä näyttää tälläisen projektin toteutus siihen osallistuneen Jyväskylän nuorkauppakamarin tekijän puolelta?

Sanna Kinnunen: Tekemässä kahvikiihdytyksiä

Lähdin kahvikiihdytysprojektiin mukaan aivan koejäsenyyteni alkumetreillä 2016 vuoden lopulla. Juttelin toiveistani kamaritoimintaan liittyen silloisen puheenjohtajan Jussi Junikan kanssa ja Jussi ehdotti, että kahvikiihdytysten tekeminen voisi sopia tavoitteisiini. Tässä Jussi oli kyllä aivan oikeassa; projekti tarjosi monenmoista oppia.

Projektin keskeisimmät hyödyt itselle ovat olleet verkostoitumistaitojen kehittäminen ja myyntikammon lievitys. Lisäksi kahvikiihdytysten tekemisessä oppii tapahtumajärjestämistä ja projektinhallintaa sekä pääsee treenaamaan esiintymistaitoja, mutta itselle nuo kaksi ensimmäistä olivat tärkeimmät annit.

En ole varsinaisesti ujo, mutta verkostoitumistilaisuuksissa minulla on taipumusta joko jäädä pääni sisään miettimään oikeita lähestymistapoja tai sitten möläyttää ilmoille jotain vähemmän tilanteeseen sopivaa. Kahvikiihdytyksiä tehdessä olen päässyt treenaamaan verkostoitumistaitoja monella tasolla: järjestäjäporukassa, puhujia hankkiessa ja itse tilaisuuksissa. Etenkin puhujille soitellessa on tullut harjoitettua myös nopeita hissipuheita kahvikiihdytyksistä, ja tästä treenistä on ollut apua myös oman työelämän verkostoitumistilaisuuksien esittelyjä miettiessä.

Verkostoitumistaitojen kehittymisen lisäksi hieman yllättäväkin kahvikiihdytysprojektin etu on ollut myyntikammon lievittyminen. Yrittäjänä työhöni kuuluu tärkeänä osana myynti, ja varsinkin myyntipuheluiden soittaminen on ollut itselle haastava paikka. Kyllä ovat kummasti kammot karisseet soittaa isommillekin pomoille kahvikiihdytyksen lähestyessä ja puhujien puuttuessa. Oman yrityksen myynti on kasvanut keväällä ja veikkaisin osan tästä menevän kahvikiihdytyspuheluiden myötä lisääntyneen rohkeuden piikkiin.

Vaikka tilaisuuden päämahdollistajan, Jyväskylän Yritystehtaan toiminta sellaisenaan loppuukin, jatkaa hyväksi havaittu Kahvikiihdytys -konsepti myös syksyllä. Nyt vetovastuun ottaa Jyväskylän Kaupunki ja aiheita syksyn neljälle setille on jo mietitty kuumeisesti. Ensimmäinen aihe on jo lyöty lukkoon ja syyskuun 22. päivä tehdään rekrytreffit. 

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *