Jyväskylän Yritystehdas yhdistää alueen toimijoita Kahvikiihdytys-tapahtumasarjan kautta

Ensimmäisessä Kahvikiihdytys-tapahtumassa lavalla (vasemmalta) Jukka Koivula, Titta Puurunen ja Kati Rauhaniemi. Kuva: Markus Mäntynen

Jyväskylän Yritystehtaan, Jyväskylän Nuorkauppakamarin, Keski-Suomen Yrittäjien ja Keski-Suomen Kauppakamarin yhdessä järjestämät Kahvikiihdytystapahtumat rakentavat uudenlaista yhteistyömallia Jyväskylään. Aiemmin kukin on järjestänyt erilaisia aamukahvitapahtumia omillaan, mutta nyt tapahtumia on yhdistetty.

”Jyväskylän Yritystehdas haluaa yhdistää alueen toimijoita, jotta yrittäjyydestä kiinnostuneet saadaan tuotua yhteen ja rakentamaan yhdessä uusia menestystarinoita. Tätä taustaa vastaan tuntui varsin luontevalta, että Markus ehdotti yhteisen tapahtumasarjan rakentamista”, kertoo Jyväskylän nuorkauppakamarin vuoden 2016 puheenjohtaja Jussi Junikka yhteistyön alusta.

Jyväskylän Nuorkauppakamari vastaa tapahtumien tuotannosta Yritystehtaan brändin alle. Yhteistyössä ovat mukana Keski-Suomen Kauppakamari ja Keski-Suomen Yrittäjät. Kamarin näkökulmasta tapahtumat tarjoavatkin loistavan tilaisuuden rakentaa yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa hyvin käytännönläheisellä tavalla.

Teemoja laidasta laitaan – punaisena lankana bisnes

Kahvikiihdytys-tapahtumasarja alkoi syksyllä 2016.  Aiheet vaihtelevat laidasta laitaan, ensimmäinen tapahtuma käsitteli mediasuhteiden hoitoa, ja asiantuntijoina mukana olivat Kati Rauhaniemi (Vastavirta, Honkarakenne), Jukka Koivula (Maaseudun Tulevaisuus) ja Titta Puurunen (Yle).  Toisessa tapahtumassa keskusteltiin kehittyvien markkinoiden tarjoamista mahdollisuuksista; erityistarkasteluun pääsivät Brasilia, Venäjä ja Iran. Aihetta alustivat Tapani Korhonen (Robusto) sekä Jonne Pöyhtäri (East Consulting). Nyt takana on jo useampi kahvikiihdytys ja sarjaa on jatkettu keväällä 2017.

Tapahtuman lopputulos on aina arvoitus järjestäjillekin

”Päätimme alusta asti, että tapahtumista halutaan vuorovaikutteisia. Vähemmän pönötystä ja esitelmöintiä ja enemmän keskustelua ja kysymyksiä”, Junikka kertoo. ”Koko homman idea on saada ihmiset keskustelemaan keskenään  ja kertomaan, mikä aiheessa mietityttää. Tämä tarkoittaa sitä, että ihan kaikkeen saa varautua.” Tapahtumat alkavat aina asiantuntijoiden lyhyillä alustuksilla ja – kuten nimikin kertoo – aamukahvilla. Tämän asiantuntijoista muodostuva paneeli vastaa yleisön kysymyksiin – keskustelua käydään aiheesta ja väliin vähän vierestäkin.

”Toteutustapa on tuntunut toimivan hyvin. Toki aina, kun tehdään asioita, joita ei voida ennakoida, on sopiva jännitys järjestelyiden puolesta. Tähän mennessä tekniikka ja osallistujat ovat kuitenkin kohdelleet meitä mukavasti”, Junikka nauraa.

You may also like...